zondag, februari 12, 2006

Ochtendloop

De streek waar ik woon is vrij heuvelachtig (ik zal in de toekomst trachten te zorgen voor meer foto's. Momenteel zit ik in een verhuis en alles is nog goed ingepakt, er zijn maar 24 u in een dag, veel te weinig...).

Deze heuvels geven me problemen bij trainingen op lage harstslag of op snelheid. Het enige vlak parcours in de buurt is langs de vaart Halle - Tubize - Clabecq. Omdat ik gedurende de week enkel 's avonds kan lopen, is dit geen echte optie. Het is dan onverlicht en niet echt aangenaam om te lopen.

Dit betekent dat ik, de weekends uitgezonderd, steeds min of meer een heuveltraining doe. Ik train dan op hartslag. Ik vermoed dat dit ten koste gaat van de snelheid. Voor een marathon waarschijnlijk minder belangrijk zeker. Ik zal dit eens verder moeten uitzoeken.

Deze morgen vroeg uit bed voor een ochtendloop langs de vaart van 8 km tegen een lage hartslag (gemiddeld 134). Goede ervaring. De smaak naar meer is er. Nu opletten dat ik niet te snel opbouw. Vorig jaar heb ik problemen gehad met veel te hoge CPK waarden in het bloed. Vrijdag zou ik deze opnieuw willen laten testen.

Ochtendpols vandaag was 57. (vorige week zondag 59).

Het programma voor volgende week:

maandag: rustdag
dinsdag: 8 km - 50%-80% van max. HS - interval
woensdag: 6 km - 50% - 70% van max HS
donderdag: 6 km - 50% - 60% van max HS
vrijdag: rustdag
zaterdag: 6 km - 50% - 60% van max HS
zondag: 14 km - 50% - 70% van max HS

Nog te weinig kilometers naar mijn goesting maar de weg naar Eindhoven is nog ver.

4 opmerkingen:

Bart zei

hey Johan,

heb je ook toegevoegd in m'n blog. Op weg naar Eindhoven ? Zelf loop ik nogal wat de laatste tijd, maar ik stel me de vraag of dat voldoende is voor 'n marathon. Eigelijk zou ik dan wel 's willen lopen in de Maasmarathon, komt me nl. beter uit qua timing. Oktober ligt te dicht bij de schoolvakantie en dan moet ik eerder achter m'n dochter aanhollen. We zien dus nog wel ... en inmiddels lopen we wat.

Nog veel loopplezier !

Groeten, Bart

Anoniem zei

Niet altijd gemakkelijk, die heuveltrainingen, maar wel goed als je daarna een vlakke wedstrijd loopt, dan heb je vleugeltjes...

Johan zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Johan zei

@ JEROEN Wat is ervaar is dat ik op vlakke stukken word voorbij gelopen en op hellingen begin voorbij te steken. Het probleem is dat in wedstrijden minder hellingen zijn dan vlakke stukken...