zondag, april 02, 2006

Zijn we er klaar voor?


Mijn t shirt ziet in elk geval knalrood. Dat van Inez??

Deze foto is genomen nadat ik 25,3 km had afgelegd. Toen ik thuiskwam van mijn lange duurloop stond Inez klaar om te gaan oefenen voor de 500 meter van de Eurojogging. (web log loop).

Dus ja, ik heb nog een extra toerke gedaan. Nu ze weet dat er een medaille klaarligt, is er geen houden meer aan. Ik denk wel dat ze een aantal meters stappend zal afleggen. Echt vlot ging het niet.

Mijn 25 km daarentegen gingen goed. Laatste 6 km tempo opgetrokken volgens de traininingsmethode te vinden op de site van Mcmillan. McMillan beschijft daarin twee soorten lange duurlopen. Naast de traditionele duurloop in Z1, is hij tevens voorstander van een "fast finish long run". En vandaag had ik goesting om het tempo eens een beetje op te trekken naar het einde toe.

In het artikel staan nog een aantal interessante zaken, soms wel controversieel. Hij stelt bijvoorbeeld ook dat het nuttig kan zijn om tijdens de duurlopen het drinken of het nuttigen van energy bars steeds langer uit te stellen, duurloop na duurloop. Hierdoor zou het lichaam zich beter aanpassen om efficiƫnter om te gaan met energieverbruik.

Hij doet ook vetlopen (lopen op een nuchtere maag). Op dergelijke lopen is er wel wat kritiek. Persoonlijk loop ik er ook wel een aantal, maar zeker niet overdreven veel (maximum 1 per maand). Ik voel me er goed bij.

Voor vandaag was het 25,3 km in 2.32.

Eerste helft in 1.16.38 - ahr 140
Tweede helft in 1.15.23 - ahr 147

en dat was zeker niet op een nuchtere maag.

Deze avond staan er pasta's op het programma, met een rood wijntje.

4 opmerkingen:

bvn zei

Johan,

Als ik dan jouw loopprestaties lees ben ik nog maar een beginnertje.
Maar het is echt fijn om te weten dat er supporters langs de kant meelezen.

Eind van deze week 75 minuten. Ik ben benieuwd...

Bart zei

Johan,

Bedankt vr je reactie...kinderen genoeg, dus we zullen wellicht wel afzakken naar Harelbeke. Dat van die snellere 6km op 't eind had ik ook 's gelezen, heb nu die pagina's van McMillan geprint. Het lijkt me wel niet eenvoudig bij vermoeidheid te versnellen op 't eind. Misschien es iets voor volgend weekend. Voor de Maasmarathon gaat voorlopig nog alles goed, jij ook goed op weg naar Luxemburg zie ik.

Succes en missch tot in Harelbeke !

Anoniem zei

Die t-shirt staat je voorbeeldig !
Mijn dochters zijn ook al aan het trainen voor die 500 meter in Harelbeke.
By the way : dat was een pittige duurloop !

Johan zei

@wim, 't zweet zat in mijn schoenen en ne lach kon er niet meer af. Alles deed zeer vanaf mijn lies tot aan de nagel van mijne dikke teen. Maar voor de rest was alles ok.