zondag, maart 12, 2006

Camel Bag

Vandaag een lange duurloop van 25,3 km afgewerkt. De laatste kilometers waren echt afzien. Deze zijn licht stijgend en ik moet tevens de spoorweg onder door. Dat wil zeggen trappen eerst trappen af en dan terug trappen op (dat was nu 1 trapje per keer - en dat deed zeer).

Ik had me voorgenomen om deze duurloop zo veel mogelijk in Z1 af te werken. Dat is echter zeer zeer traag. Na 12,5 km kwam ik uit in een tijd van 1.19.32 met een gemiddelde hartslag van 138 (eigenlijk nog iets te hoog).

Op de terugtocht niet zo veel meer op de Polar gekeken en gewoon op 't gevoel gelopen. Hierdoor was wel mijn gemiddelde hartslag gestegen tot 141 maar mijn tijd was wel zeer vergelijkbaar gebleven, 1.19.53. Dit gaf dan een totaaltijd van 2 u. 39 m en een gemiddelde hartslag van 139.

Dit is 4 minuten trager dan in de voorbereiding van de vorige marathon (25/7/2004). Ook de gemiddelde hartslag lag toen veel later (134). Nog niet de goede conditie te pakken?

Wel tevreden over het lopen alhoewel het iets vlugger zou mogen. Misschien dat ik de volgende lange duurloop terug op 25 km zet (in principe zou dit 30 km zijn geweest).

Tijdens dergelijke duurlopen heb ik ook steeds te weinig drinken mee. Ik heb een belt van 1/2 liter. In het verleden nam ik dan nog een flesje mee van 1/2 liter. Maar voor het echt langere werk was dit nog steeds niet genoeg.

Vandaag voor de eerste keer gelopen met een camel bag. Ik had 1,5 liter mee en dat was juist genoeg. Positieve ervaring. Het enige nadeel is dat je tijdens het lopen niet kunt zien hoeveel drinken er nog rest.

Alvorens het programma van volgende week op te stellen, zullen we morgen eerst eens kijken hoe de spieren deze 25 km hebben verteerd. Ik vermoed wel dat dit wel ok zal zijn.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Johan, zo een camel bag, is dat niet ambetant bij het lopen?

Johan zei

@jan, Dat valt wel mee. Ik heb wel een "kleine" van 2 liter. Deze hindert niet bij het lopen. Je maakt wel meer lawaai (gekluts) maar na een tijdje helpt dat mee om in een zeker tempo te komen. De bedoeling is wel dat ik deze enkel gebruik in de duurlopen van meer dan 20 km. Wat wel lastig was, was het proper te maken (dat weet ik van horen zeggen...). Het is een soort van plastiek zak waarin dan een "kleverig mengsel" wordt ingegoten. Ik heb hiervoor wel een tip gekregen: steradent gebruiken... Het drinken langs het darmpje was in begin ook een beetje zoeken maar naar het einde toe ging dat al veel beter. Ik zal opnieuw eens evalueren na de volgende duurloop. Ik kan hem ook meenemen naar de weblogloop dan kun je er een proefritje mee maken.

Anoniem zei

drinken is zeeeer belangrijk ... tijdens zo'n nspanningen let op dat je drinken nooit ijskoud is
allé nog veel goei moed